فاطمه زهرا، فرشته نجات بشریت
پنجشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۵۸ ب.ظ
پیروی از الگو، در مسیر رشد و تکامل انسان، یک اصل ذاتی است که در فطرت همهی انسانها وجود دارد. این الگوها تجسم عینی و خارجی اهدافی هستند که انسانها برای زندگی خود، متصور میشوند و به سمت آن حرکت میکنند. خدای متعال در جهت پاسخگویی به این نیاز فطری انسانها، از میان بندگانش، تعدادی را بهعنوان الگو و نمونههای عینی انسان کامل، در میان انسانها برگزیده، تا هیچگاه انسانها، در انتخاب راه و هدف، دچار سردرگمی نشوند. در قرآن آمده است که" و بالنجم هم یهتدون"، یعنی خداوند، ستارههای درخشانی را در آسمان حیات بشری برای روشن کردن راه و نشان دادن هدف به انسانها قرار داده و انسان عاقل در ظلمات دنیا برای رسیدن به هدف حقیقی خلقت خود از نور این ستارهها بهره میگیرد و مسیر رشد و کمال خود را بهدرستی میپیماید.
یکی از این ستارههای پرنور، حضرت فاطمهی زهرا سلامالله علیها است، که باید در زندگی ایشان دقیق شد، با نگاهی نو آن زندگی را شناخت، فهمید و به معنای واقعی کلمه آن را الگو قرارداد.
اینکه حضرت زهرا را به یک جامعهی محدود انسانی و یک دورهی کوتاه تاریخ حیات بشریت، منحصر و محدود کنیم، نوعی اجحاف و کملطفی در حق حضرتش روا داشتهایم. شخصیت حضرت زهرا، شخصیتی جهانی و همیشگی است. وجودی سراسر، نور خالص که الگو و نمونهی انسانی، کامل و عبد مطلق خدا برای نهفقط زنان مسلمان که برای همهی بشریت، و در همهی ادوار تاریخ است
برخلاف تعریفی که از اهلبیت به جامعه، ارائه میشود که گویا انسانهایی ماورایی و دور از دسترس و دستنیافتنی هستند؛ اهلبیت طوری زندگی کردند و بهگونهای مشی کردند که همیشه در دسترس باشند. ائمه علیهمالسلام، در قله و اوج کمال انسانی قرار دارند و همهی بشریت را به سمت خود و به سمت آن قله دعوت و هدایت میکنند. هر کس که به دنبال سعادت و کمال جاودانی است، و قصد دارد که منتها مرتبه و درجهای را که شایستهی مقام انسانی است کسب کند، باید به دنبال ایشان راه بیفتد و از هر آنچه که ایشان برای پیمودن این مسیر به انسانها عرضه میدارند، تبعیت کند.
سیره زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها، در سه محور کلی قرار میگیرد:
الف.سیره عبادی و معنوی
ارزش هر انسان در مسیر رشد و تکامل و حرکت بهسوی هدف خلقت، به میزان درجهی عبودیت و بندگی خداست. بر همین اساس، ارزش فاطمهی زهرا (سلاماللَّهعلیها) نیز، به عبودیت و بندگی خداست.اساس، بندگی خداست. ازاینروست که در تشهد نماز هم اینگونه میخوانیم" اشهد ان محمداً عبده و رسوله"؛ اول عبودیت مطرح میشود و پسازآن رسالت،درنتیجه عبودیت خدا یک معیار و شاخص است.
حضرت زهرا همپایه و هم سنگ امیرالمؤمنین علیهالسلام است. او کسی است که وقتی در محراب عبادت میایستد ملائک به او سلام میدهند و اینگونه او را مورد خطاب قرار میدهند: " یا فاطمة انّ اللَّه اصطفاک و طهّرک و اصطفاک علی نساء العالمین"این مقام معنوی فاطمهی زهرا است.
ب. سیره خانوادگی و تربیتی و رفتاری
امام خامنهای دراینباره میفرماید:
"فاطمه زهرا سلامالله علیها، مثل کانونی برای مراجعات مردم و مسلمانان است. او دخترِ کارگشای پیغمبر است و در این شرایط، زندگی را باکمال سرافرازی بهپیش میبرد، فرزندانی تربیت میکند مثل حسن و حسین و زینب؛ شوهری را نگهداری میکند مثل علی و رضایت پدری را جلب میکند مثل پیغمبر! راه فتوحات و غنائم که باز میشود، دختر پیغمبر ذرّهای از لذّتهای دنیا و تشریفات و تجملات و چیزهایی را که دل دختران جوان وزنها متوجّه آنهاست، به خود راه نمیدهد"[1]
ث. فعالیتهای انقلابی و مجاهدات و مبارزات
امام امت درباره سیره مبارزاتی و جهاد این بزرگوار اینگونه میفرمایند:
"از سوى دیگر، زندگى آن بزرگوار مشحون است به مجاهدت؛ مثل یک سرباز فداکار در عرصههاى مختلف، این بزرگوار حضور فعال و مؤثر دارد. از دوران کودکى در مکه، در شعب ابىطالب، در کمکرسانى و روحیه دهی به پدر بزرگوارش، تا همراهى با امیرالمؤمنین در مراحل دشوار زندگى در مدینه، در آن جنگها، در آن غربتها، در میان آن تهدیدها، در آن سختىِ زندگى مادى و فشارهاى گوناگون، و همچنین در دوران محنت آن بزرگوار - یعنى بعد از رحلت پیغمبر - چه در مسجد مدینه، چه در بستر بیمارى، در همهى این مراحل، این بزرگوار مشغول فعالیت است، مشغول تلاش است؛ یک حکیم مجاهد، یک عارف مجاهد."[2]
"زندگی فاطمه زهرا سلامالله علیها از همه ابعاد، زندگیای همراه باکار و تلاش و تکامل و تعالی روحی یک انسان است جهاد آن بزرگوار در میدانهای مختلف، یک جهاد نمونه است. در دفاع از اسلام؛ در دفاع از امامت و ولایت؛ در حمایت از پیغمبر؛ در نگهدارىِ بزرگترین سردار اسلام، یعنی امیرالمؤمنین که شوهر او بود."[3]
این بعد -یعنی محور سوم-از زندگی ایشان هنوز بهدرستی و آنگونه که هست، برای بشریت روشن و تبیین نشده است. سراسر زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها، جهاد و مبارزه برای دفاع از اسلام و ولایت است. زهرا نجاتدهندهی اسلام، پس از رحلت پدر بزرگوارش است، او با سخنرانی روشنگر خود پس از سقیفه، کاری کرد که صراط مستقیم ولایت تا ابد روشن و نورانی بماند و تا همیشهی تاریخ، مسیر و جهت زندگی توحیدی، روشن و پایدار باقی بماند. او نمونهای از یک زن آزادهی رشد یافته و متعالی انقلابی است. این نگرش اسلام به زن است، اسلام میخواهد زن و دختر جوان مسلمان اینگونه باشند .
زن مسلمان بایستی، با چشمباز و با کسب معرفت حقیقی، نسبت به محیط پیرامونی خود، آگاه بوده و زمانهی خود را بهخوبی بشناسد و بهواسطهی این زمانشناسی و خودآگاهی، و با بصیرت، وظایف عصر خود را بهدرستی تشخیص دهد و انجام آن وظایف را هدف و مقصود و آرمان خود در زندگیاش قرار داده و در مسیر تحقق آن اهداف و آرمانها، قدم درراه جهاد فی سبیل الله بگذارد.
با ظهور انقلاب اسلامی در جهان و ایجاد نظام جمهوری اسلامی در ایران، دریچهای برای جهان بشریت رو بهسوی جهان و تمدنی جدید، برمبنای شریعت الهی باز شد. این انقلاب، برای تحقق اهداف خود که در رأس آن برافراشتن پرچم "لاالهالاالله " در سراسر جهان است، نیاز به انسانهای پاکباختهای دارد که بهدرستی این مقطع از زمان -که به پیچ تاریخ، تعبیر میشود- را شناخته و مقاصد انقلاب را درک کرده و آن مقاصد با همهی وجودش یکی شده باشد. فقط این دسته از انسانها هستند که میتوانند این انقلاب را به سرمنزل مقصود خود که تأسیس تمدن نوین توحیدی است، برسانند و این مهم، حاصل نمیشود مگر با جهاد فی سبیل الله! یعنی همانطور که اسلام و خط نورانی ولایت با جهاد جانانهی فاطمه زهرا ادامه پیدا کرد و مایه نجات بشریت از گمراهی و ضلالت شد امروز هم تنها و تنها جهاد در عرصه نهضت علمی و جنبش نرمافزاری است که میتواند این انقلاب را که ادامه بعثت پیامبر و غدیر ولایت است، به سرمنزل خود که ایجاد حیات طیبه توحیدی است، برساند.
1. بیانات در دیدار جمعی از زنان ۲۵/۹/۱۳۷۱
2. بیانات در دیدار مداحان ۱۳/۳/۱۳۸۹
3. بیانات در دیدار جمعی از زنان ۲۵/۹/۱۳۷۱
آمنه شمس
یکی از این ستارههای پرنور، حضرت فاطمهی زهرا سلامالله علیها است، که باید در زندگی ایشان دقیق شد، با نگاهی نو آن زندگی را شناخت، فهمید و به معنای واقعی کلمه آن را الگو قرارداد.
اینکه حضرت زهرا را به یک جامعهی محدود انسانی و یک دورهی کوتاه تاریخ حیات بشریت، منحصر و محدود کنیم، نوعی اجحاف و کملطفی در حق حضرتش روا داشتهایم. شخصیت حضرت زهرا، شخصیتی جهانی و همیشگی است. وجودی سراسر، نور خالص که الگو و نمونهی انسانی، کامل و عبد مطلق خدا برای نهفقط زنان مسلمان که برای همهی بشریت، و در همهی ادوار تاریخ است
برخلاف تعریفی که از اهلبیت به جامعه، ارائه میشود که گویا انسانهایی ماورایی و دور از دسترس و دستنیافتنی هستند؛ اهلبیت طوری زندگی کردند و بهگونهای مشی کردند که همیشه در دسترس باشند. ائمه علیهمالسلام، در قله و اوج کمال انسانی قرار دارند و همهی بشریت را به سمت خود و به سمت آن قله دعوت و هدایت میکنند. هر کس که به دنبال سعادت و کمال جاودانی است، و قصد دارد که منتها مرتبه و درجهای را که شایستهی مقام انسانی است کسب کند، باید به دنبال ایشان راه بیفتد و از هر آنچه که ایشان برای پیمودن این مسیر به انسانها عرضه میدارند، تبعیت کند.
سیره زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها، در سه محور کلی قرار میگیرد:
الف.سیره عبادی و معنوی
ارزش هر انسان در مسیر رشد و تکامل و حرکت بهسوی هدف خلقت، به میزان درجهی عبودیت و بندگی خداست. بر همین اساس، ارزش فاطمهی زهرا (سلاماللَّهعلیها) نیز، به عبودیت و بندگی خداست.اساس، بندگی خداست. ازاینروست که در تشهد نماز هم اینگونه میخوانیم" اشهد ان محمداً عبده و رسوله"؛ اول عبودیت مطرح میشود و پسازآن رسالت،درنتیجه عبودیت خدا یک معیار و شاخص است.
حضرت زهرا همپایه و هم سنگ امیرالمؤمنین علیهالسلام است. او کسی است که وقتی در محراب عبادت میایستد ملائک به او سلام میدهند و اینگونه او را مورد خطاب قرار میدهند: " یا فاطمة انّ اللَّه اصطفاک و طهّرک و اصطفاک علی نساء العالمین"این مقام معنوی فاطمهی زهرا است.
ب. سیره خانوادگی و تربیتی و رفتاری
امام خامنهای دراینباره میفرماید:
"فاطمه زهرا سلامالله علیها، مثل کانونی برای مراجعات مردم و مسلمانان است. او دخترِ کارگشای پیغمبر است و در این شرایط، زندگی را باکمال سرافرازی بهپیش میبرد، فرزندانی تربیت میکند مثل حسن و حسین و زینب؛ شوهری را نگهداری میکند مثل علی و رضایت پدری را جلب میکند مثل پیغمبر! راه فتوحات و غنائم که باز میشود، دختر پیغمبر ذرّهای از لذّتهای دنیا و تشریفات و تجملات و چیزهایی را که دل دختران جوان وزنها متوجّه آنهاست، به خود راه نمیدهد"[1]
ث. فعالیتهای انقلابی و مجاهدات و مبارزات
امام امت درباره سیره مبارزاتی و جهاد این بزرگوار اینگونه میفرمایند:
"از سوى دیگر، زندگى آن بزرگوار مشحون است به مجاهدت؛ مثل یک سرباز فداکار در عرصههاى مختلف، این بزرگوار حضور فعال و مؤثر دارد. از دوران کودکى در مکه، در شعب ابىطالب، در کمکرسانى و روحیه دهی به پدر بزرگوارش، تا همراهى با امیرالمؤمنین در مراحل دشوار زندگى در مدینه، در آن جنگها، در آن غربتها، در میان آن تهدیدها، در آن سختىِ زندگى مادى و فشارهاى گوناگون، و همچنین در دوران محنت آن بزرگوار - یعنى بعد از رحلت پیغمبر - چه در مسجد مدینه، چه در بستر بیمارى، در همهى این مراحل، این بزرگوار مشغول فعالیت است، مشغول تلاش است؛ یک حکیم مجاهد، یک عارف مجاهد."[2]
"زندگی فاطمه زهرا سلامالله علیها از همه ابعاد، زندگیای همراه باکار و تلاش و تکامل و تعالی روحی یک انسان است جهاد آن بزرگوار در میدانهای مختلف، یک جهاد نمونه است. در دفاع از اسلام؛ در دفاع از امامت و ولایت؛ در حمایت از پیغمبر؛ در نگهدارىِ بزرگترین سردار اسلام، یعنی امیرالمؤمنین که شوهر او بود."[3]
این بعد -یعنی محور سوم-از زندگی ایشان هنوز بهدرستی و آنگونه که هست، برای بشریت روشن و تبیین نشده است. سراسر زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها، جهاد و مبارزه برای دفاع از اسلام و ولایت است. زهرا نجاتدهندهی اسلام، پس از رحلت پدر بزرگوارش است، او با سخنرانی روشنگر خود پس از سقیفه، کاری کرد که صراط مستقیم ولایت تا ابد روشن و نورانی بماند و تا همیشهی تاریخ، مسیر و جهت زندگی توحیدی، روشن و پایدار باقی بماند. او نمونهای از یک زن آزادهی رشد یافته و متعالی انقلابی است. این نگرش اسلام به زن است، اسلام میخواهد زن و دختر جوان مسلمان اینگونه باشند .
زن مسلمان بایستی، با چشمباز و با کسب معرفت حقیقی، نسبت به محیط پیرامونی خود، آگاه بوده و زمانهی خود را بهخوبی بشناسد و بهواسطهی این زمانشناسی و خودآگاهی، و با بصیرت، وظایف عصر خود را بهدرستی تشخیص دهد و انجام آن وظایف را هدف و مقصود و آرمان خود در زندگیاش قرار داده و در مسیر تحقق آن اهداف و آرمانها، قدم درراه جهاد فی سبیل الله بگذارد.
با ظهور انقلاب اسلامی در جهان و ایجاد نظام جمهوری اسلامی در ایران، دریچهای برای جهان بشریت رو بهسوی جهان و تمدنی جدید، برمبنای شریعت الهی باز شد. این انقلاب، برای تحقق اهداف خود که در رأس آن برافراشتن پرچم "لاالهالاالله " در سراسر جهان است، نیاز به انسانهای پاکباختهای دارد که بهدرستی این مقطع از زمان -که به پیچ تاریخ، تعبیر میشود- را شناخته و مقاصد انقلاب را درک کرده و آن مقاصد با همهی وجودش یکی شده باشد. فقط این دسته از انسانها هستند که میتوانند این انقلاب را به سرمنزل مقصود خود که تأسیس تمدن نوین توحیدی است، برسانند و این مهم، حاصل نمیشود مگر با جهاد فی سبیل الله! یعنی همانطور که اسلام و خط نورانی ولایت با جهاد جانانهی فاطمه زهرا ادامه پیدا کرد و مایه نجات بشریت از گمراهی و ضلالت شد امروز هم تنها و تنها جهاد در عرصه نهضت علمی و جنبش نرمافزاری است که میتواند این انقلاب را که ادامه بعثت پیامبر و غدیر ولایت است، به سرمنزل خود که ایجاد حیات طیبه توحیدی است، برساند.
1. بیانات در دیدار جمعی از زنان ۲۵/۹/۱۳۷۱
2. بیانات در دیدار مداحان ۱۳/۳/۱۳۸۹
3. بیانات در دیدار جمعی از زنان ۲۵/۹/۱۳۷۱
آمنه شمس
- ۹۴/۰۶/۰۵