زیربنای ایجاد یک تمدن
زیربنای ایجاد یک تمدن، تفکر وعلم است. برای ایجاد یک تمدن بزرگ، عمیق وریشه دار، کسب علم و معرفت ضروری است. علم آموزی ازاموری است که در فضای نرم افزاری تمدن اسلامی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. روایت های فراوانی وجود دارد که نشان میدهد علم و دانش دراسلام ازچه جایگاه رفیعی برخوردار است و به همین میزان چه سهمی بایدبرای آن درشکوفایی تمدن نوین اسلامی قائل شد. بدون مکتب و بدون ایدئولوژی نمیتوان یک تمدن را به وجود آورد؛
برمبنای مکتب اهلبیت علیهمالسلام، تولیدعلم و نظریهپردازی، مهمترین نقش را در شکلگیری تمدن نوین اسلامی ایفا خواهد کرد. مبتنی بر تفکرالهی، نهضت علمی عظیمی باید پایهگذاری شود تا بتوان بهوسیله علم تولیدشده از شریعت الهی، زندگی بشر را سامان داد تا بشر به سرمنزل سعادت برسد.
گشودن راههای نو و افقهای جدید در تولید مفاهیم بنیادین در همه ساحتهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بشر، نیازمند نهضتی است که میتوان از آن بهعنوان نهضت علمی یا تولید علم یادکرد. برای تولید علم لازم است به مبانی اعتقادی و معرفتی توجهی خاص شود. نگاه اسلام به انسان، علم، زندگی بشر، عالم طبیعت و به عالم وجود، نگاهی است که معرفت ن
وینی را در اختیار انسان میگذارد. به همین دلیل لازم است نظام معرفتی حق و صحیح، تبیین شده و مبنا قرار گیرد.
در همهی زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآنشناسان، حدیثشناسان، آشنایان با شیوهی استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشهی راهنما و راهگشا برای بشریّت.
تمدن اسلامی یک تمدن عالم پرور است. به فرموده رسول خدا (ص) نزدیکترین مردم به درجه پیامبری دانشمندان و جهادگرانند در تمدن اسلامی دانش جویی واجب و دانش پژوهان محبوبان خداوندندحیات در تمدن اسلامی به علم است، علم آب حیات است و در بین جاهلان، دانشمندان چون زندگان بین مردگانند بنابراین در تمدن اسلامی تولید علم یک اصل بنیادی است. ا
ین موضوع سبب شد تا از همان صدر اسلام توجه به علم و جنبش نرم افزاری در بین مسلمانان شکل گرفته و در مراکزی چون مساجد حلقه های علمی شکل گیرد. علم در بیانات ائمه به اندازه ای از ارزش و اهمیت برخوردار است که در همه جوامع حدیثی اهل سنت و شیعه یک باب را به خود اختصاص داده است.
همینهائی که امروز شما ملاحظه میکنید در دنیا تمدن مادی را به وجود آوردهاند، اینها با ایدئولوژی وارد شدند؛ صریح هم گفتند؛ گفتند ما کمونیستیم، گفتند ما کاپیتالیستیم، گفتند ما به اقتصاد سرمایهداری اعتقاد داریم؛ مطرح کردند، به آن اعتقاد ورزیدند، دنبالش کار کردند؛ البته زحماتی هم متحمل شدند، هزینهای هم بر دوش آنها گذاشته شد. بدون داشتن یک مکتب، بدون داشتن یک فکر و یک ایمان، و بدون تلاش برای آن و پرداختن هزینههای آن، تمدنسازی امکان ندارد.
این تمدن دارای علم خواهد بود، دارای صنعت هم خواهد بود، دارای پیشرفت هم خواهد بود؛ و این مکتب، هدایت کننده و اداره کنندهی همهی اینها خواهد شد. آن که مکتب توحید را مبنای کار خودش قرار میدهد، آن جامعهای که به دنبال توحید حرکت میکند، همهی این خیراتی را که متوقف بر تمدنسازی است، به دست خواهد آورد؛ یک تمدن بزرگ و عمیق و ریشهدار خواهد ساخت و فکر و فرهنگِ خودش را در دنیا گسترش خواهد داد. امام خامنه ای، بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی،23/7/91
زهرا پورکبیریان
- ۹۴/۰۷/۲۶