نشریه آیینه روبرو

ماهنامه علمی،فرهنگی،سیاسی آیینه روبرو-دانشگاه اصفهان

نشریه آیینه روبرو

ماهنامه علمی،فرهنگی،سیاسی آیینه روبرو-دانشگاه اصفهان

جام الست

دوشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۳۸ ب.ظ


داستان آدم در قران، معنی انسانیت در عالم است. خداوند، خالق انسان فرمود: " انی جاعل فی‌الارض خلیفة" من بنا دارم بر روی زمین همواره برای خود خلیفه تعیین کنم پس فلسفه خلقت آدم همین یک کلمه است، که خدا می‌خواهد در زمین خلیفه تعیین کند و خلیفه خدا هم حتماً مجلی و محل ظهور اسماء الهی است و همه اسماء الهی باید به‌طور کامل در خلیفه خداوند جلوه کند و این خلیفه خداست که محل نمایاندن اسماء الهی می‌شود. ازآنجاست که آدم، نماینده تمام انسان‌ها باید امتحان شود تا بتواند کمالات الهی را به نمایش بگذارد.

خداوند به آدم فرمود: تو و همسرت در بهشت باشید و هر طور که می‌خواهید می‌توانید در بهشت تصرف کنید اما " و لا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین" به این درخت نزدیک نشوید که از ظالمین خواهید شد که این ظلم به معنای ظلم به خود است. امام خمینی (ره) راجع به این شجره ممنوعه می‌فرماید: خطای آدمی این بود که به کثرت اسماء متوجه شده و این شجره، شجره کثرات بود و شیطان آدم را به این کثرت و دنیا هدایت کرد و نظر او را از محبوب، انحراف و انصراف داد. آدم به کیفر نظر به عالم طبیعت اهباط شد تا از این کثرات سیر کرده و بداند که این کثرات لایق توجه نبوده است.

 با هبوط آدم به عالم ملک، شریعت الهی ظهور کرد چون قبل از هبوط اصلاً شریعت معنا نمی‌داد چراکه انسان همواره در دنیا، برای تنظیم نظام زندگی‌اش، نیاز به قانون و هدایت الهی دارد. اصل و منشأ شریعت الهی خداوند است که این شریعت، هماهنگی کامل با ظاهر و باطن انسان دارد یعنی مطابق با فطرت انسان می‌باشد. عالم هستی و انسان، تکوینا به‌سوی ذات حق، درحرکت است اما نکته مهم اینجاست که انسان برای رسیدن به سعادت و دوری از شقاوت و تحقق اهداف خلقت برای او، باید با نظام تکوین هماهنگ شود یعنی هیچ بعدی از ابعاد زندگی انسان از سیر الی الله بیرون نیست.

سیر الی الله همان رفع حجاب‌های ظلمانی و نورانی است که پس از رفع این حجاب‌ها قلب و وجود انسان به نور توحید منور خواهد شد که رسیدن به این مقام راهی جز عمل به دستورات الهی ندارد و حکومت باید راه تحقق اراده تشریعی حضرت حق و عین ان باشد و همچنین با عمل به شریعت الهی و جاری ساختن احکام آن، مبتنی بر عقاید حق، جامعه را با عالم ملکوت و عوالم دیگر هماهنگ کرده و جامعه ب سمت توحید پیش خواهد رفت...
حال چطور می‌توان به چنین حکومتی رسید؟؟؟
ادامه دارد..

نیلوفر وحید

  • نشریه آیینه روبرو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی