نشریه آیینه روبرو

ماهنامه علمی،فرهنگی،سیاسی آیینه روبرو-دانشگاه اصفهان

نشریه آیینه روبرو

ماهنامه علمی،فرهنگی،سیاسی آیینه روبرو-دانشگاه اصفهان

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است



یا رفیق من لا رفیق له
روزی شخصی از قبرستان می¬گذشت، یک نفر را دید که بر سر قبری نشسته و سخت گریه می¬کند. آن شخص از او پرسید: چرا این‌چنین گریه می¬کنی؟ او گفت: این قبر دوست من است، ما باهم بسیار بسیار صمیمی بودیم. حالا که او مرده من به شدت غمگین و ناراحتم، آن شخص چند لحظه مکث کرد سپس لبخندی زد و گفت: خوب تقصیر خودت است که دوستت مرده! مرد با تعجب پرسید: تقصیر من است؟ چرا؟ آن شخص در جواب گفت: تقصیر خودت است، چون دوستی انتخاب کردی و تماماً به او دل بستی که بمیرد. باید به کسی تماماً دل ببندی که هیچ‌گاه نمی‌میرد. تا تو نیز هیچ‌گاه ناراحت نشوی ...
 جز ســر کوی تو ای دوســت نـدارم جــایـــی         در سرم نیست به جز خاک درت سودایـی
بر در میـــکده و بتــــکده و مـســــجد و دیــــــر         ســجده آرم که تـو شایــد نظــری بنمـــایی
مشکلی حل نشـــد از مدرسه و صحبت شیخ          غـمــزه¬ای تا گــره از مشـکل مـا بگشــایی
این همـه مـا و منـی صــوفـی درویـش نمـود         جـــلـوه¬ای تا مــن و مــا را ز دلــم بــزدایـــی
نیستم نیست که هستی همه در نیستی اسـت         هـیـــچم و هیــچ کـه در هـیـچ نظـر فـرمـایی
پی هرکـس شدم از اهــل دل و حـال و طرب          نـشـنــیـدم طــــرب از شـاهــد بزم‌آرایی
عاکــف درگه آن پرده‌نشینم شــب و روز         تا بـه یک غـمـزه¬ی او قطـره شود دریایی
  (امام خمینی (ره) 

سید حسن صفوی

  • نشریه آیینه روبرو



1-خداوند با یاد کردن و توجه خود ما را خلق کرده است و اگر کسی گناه کند یا به عبارتی مخالفت امر او را بکند از نظر حق می‌افتد و مشمول غضب حق تعالی می‌شود.
2-غضب خداوند تا هفت نسل انسان تأثیر می‌گذارد به همین دلیل باید از قبل از ازدواج با ترک گناه نسل خود را تربیت کرد.
3-نباید خود را از گناه یا غضب خدا ایمن دانست زیرا ممکن است در هنگام خواب به انسان وارد شود، چه بسیار افرادی که شب در هنگام خواب جان به جان‌آفرین تسلیم کرده‌اند، پس باید فرصت را غنیمت شمرد و توبه کرد.
صادق خلیلی

  • نشریه آیینه روبرو


مد اسلامی باید در برابر مد غربی که در حال جهانی‌سازی خود است باشد. جهانی‌سازی برای غرب بسیار مسئله مهم و حیاتی است چرا که کسب سود برای غرب اصل است و برای این باید تولید را به حداکثر برسانند و  برای اینکه تولید را به حد اکثر برسانند باید مصرف ر ا به حداکثر برسانند و برای این کار باید ذائقه‌های ملل مختلف را همسان‌سازی کنند؛ یعنی باید یک ذائقه خاص را جهانی کنند. به هر حال فعلاً که ذائقه‌های شیطانی را دارند جهانی‌سازی می‌کنند. و هر از گاهی جهت اینکه به یک‌باره سودشان به نهایت مطلوبیت برسد یک کالا را عامدانه مد می¬کنند و آن را برای ملل مختلف زیبا و عالی جلوه می‌دهند تا با کشش ذائقه¬ای ملل مختلف به سمت آن، جیب خود را پر کنند. مدی که به واسطه گرایش حقیقی فطرت بشر، نه به واسطه تبلیغات دروغین سنگین، بتواند ارزش یک کالا را در نظر ملل مختلف بالا ببرد قطعاً یک مد انسانی و الهی، دینی و اسلامی است که می‌تواند حتی در مسیر کمال انسان‌ها و تحقق آیه"انا لله و انا الیه راجعون" اثر به سزایی داشته باشد. لذا باید بتوانیم کالاها و خدماتی را که فطرتاً، روح بشر را نوازش می-دهند و علاوه بر آن مانعی بر سر راه جهانی‌سازی شوم استکبار جهانی می‌باشند، مد و معرفی کنیم.


محمد زارعی

  • نشریه آیینه روبرو



 جهاد در جهان اسلام از حداقل یک  نفر شروع می‌شود تا اجتماعات بزرگ که نمونه آن را در زمان 8 سال دفاع مقدس قابل‌مشاهده کردیم. یکی از قاعده‌های الهی این است که حتی اگر یک نفر هم باشی و در صحنه باشی باید قیام کنی و باکی از دشمنان خدا نداشته باشی؛ چرا که در تاریخ آن زمان بود که پیامبر خدا به تنهایی در برابر دشمنان خدا قرار گرفت، از پا ننشست و به عقب‌نشینی از مواضع خدای تبارک و تعالی نیز اقدام نکرد تا به جایی که دشمنانش برایش آتشی را تدارک دیدند و به حول و قوه الهی این آتش دشمنان خدا بود که بر پیامبر خدا سرد گشت و باطن خود را که سوزاندن بود به خاطر ولی آن زمان به کنار گذاشت.

قیام در راه خدا استقامت می­طلبد تا همه­ی آرمان­های قیام به بار نشیند. به واضح روشن است که قیام امام حسین (ع) گر چه به ظاهر پیروزی دشمنان را در پی داشت ولی این موضوع را آینده تاریخ ثابت کرد که امام حسین (ع) قصدی جز دفاع از اسلام و نجات بندگان خدا از ظلمت نداشت. این موضوع باعث شد که در تاریخ هر جا از دلاوری یاد می‌شود امام حسین (ع) مد نظر باشد که چگونه سربازان ولی آن زمان به فرمان امام خود سر سپردند و از اسلام در برابر دشمنان دفاع کردند.

آرمان‌های انقلاب اسلامی چیزی غیر از آرمان‌های اسلام ناب محمدی (ص) نیست و پای فشردن بر این آرمان­ها هم سربازان خود را برای ولی‌عصر (عج) می‌طلبد تا از اسلام دفاع شود. باید به این نکته توجه شود که "کلُ ارضٍ کربلا و کلُ یومِ عاشورا" همیشه این واقعه در تاریخ هر لحظه تکرار و تکرار می‌شود. آیا کسی هست که به ولی‌عصر (عج)، امام زمان خودش کمک کند؟

محمد طلایی

 

  • نشریه آیینه روبرو

دریافت
حجم: 4.15 مگابایت

  • نشریه آیینه روبرو