نشریه آیینه روبرو

ماهنامه علمی،فرهنگی،سیاسی آیینه روبرو-دانشگاه اصفهان

نشریه آیینه روبرو

ماهنامه علمی،فرهنگی،سیاسی آیینه روبرو-دانشگاه اصفهان

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است


در اینجا اگر بخواهیم تفاوت روح و نفس را بصورت جزئی تر بررسی کنیم باید بگوییم که روح پیغمبر درونی ماست، خلیفه الله است، نماینده خدا در انسان است.تغییر پذیر نیست ، گمراه هم نمیشود و همه انسانها در قضیه ی روح با یکدیگر مشترک هستند.

اما نفس قابل تغییر است، همانگونه که دارای مراتب مختلفی است.نفس تکامل پذیر است و شاید هم گمراه شود، در واقع نفس از مجموع تمایلات، احساسات و اکتسابات و آنچه شخصیت انسان را شکل میدهد تشکیل شده است. پس آنچه انسانها را از یکدیگر متمایز میکند قضیه ی نفس است.

  • نشریه آیینه روبرو

دلیل بودن من چیست؟اینهمه تکرار شب وروز،این همه تولد ومرگ،اینهمه کودک به جوانی رسیده وجوان پیر شده برای چیست؟انگار دلم چیزی را طلب میکند که نمیدانم چیست! انگار قانع نمیشوم !
                                                                               
چقدر مضمون اینگونه سئوالات آشناست !گویی حقیقت طلبی نهفته در این سئوالات با جان ما اجین شده.
همین کشش به حقیقت، مکاتب مختلف را برآن داشت تا به گونه ای پرده از راز هستی بردارند و امروز، ماهستیم و جهان بینی های مختلف،که سعی در توجیه چرایی و چیستیِ خلقت و پیش بینیِ آینده ی جهان را دارند و بالطبع هر یک جایگاه خاصی برای انسان قائل هستند.
اما معمایی که فطرتِ تک تکِ انسانها، به دنبالِ کشف آن است ، تنها سر منشاء هستی و همان نوری است که ازآن جهان، خلقت یافته.
جهان، حقیقتی دارد که آن را "تکوینِ" عالم هستی گویند. این حقیقت، همان تجلی "اسماءالله" است ومخلوقات، از عالم ملک گرفته تا ملکوت، از آب و خاک تا مَلَک و حوری،  به نور اسماء الهی، هستی یافته اند وهیچ فعلی به وقوع نمی پیوندد وفاعلی وجود ندارد جز آنکه وجودش بسته به  هستیِ مطلق ، حیِّ قیوم ، قائم بذات خویش است.

  • نشریه آیینه روبرو

به نظر شما پوشش زن و مرد از چه زمانی بوده است؟ در این بحث میخوام پاسخ این پرسش را از قرآن بدم. پاسخ قرآن اینه که از زمانی که نسل کنونی بشر به وجود آمده پوشش هم بوده است. قرآن کریم در سوره طه آیات 117 تا 119 می‌فرماید بهشت چهار تا ویژگی داشته. یکی اینکه آدم گرسنه و برهنه نمی شده و دیگر اینکه احساس تشنگی و گرما و سرما نمی کرده.
خدا در این آیه به آدم می گه اگه از بهشت بیرون بری برای به دست آوردن این نیازهای طبیعی‌ات به سختی میفتی یعنی همین بلایی که الآن ما به آن دچاریم. آب، غذا، لباس و مسکن مشکلات دائمی بشر بوده و هست. اما آدم به هر حال به همراه حوا فریب شیطون را خورد و از بهشت بیرون رفت.

  • نشریه آیینه روبرو
محور خلقت عالم هستی، انسان است. انسان معجونی است از همه عالَم هستی. همه عالَم هستی در انسان خلاصه‌شده و انسان عصاره خلقت است. به عبارت دیگر انسان جامع همه‌ی عوالم هستی است.
انسان شاهکار خلقت، نماد و نشان قدرت و عظمت حق تعالی است. باید دانست که نوع نگاه به انسان و نوع انسان‌شناسی رابطه مستقیم با نوع زندگی و نظام آن و همچنین تمدن و فرهنگ دارد. یعنی هر نوع انسان‌شناسی نوعی خاص از تمدن را رقم خواهد زد.
پس لازم است برای ایجاد بهترین تمدن - تمدن الهی - بهترین نوع شناخت نسبت به انسان را حاصل کنیم و از دریچه این انسان‌شناسی، نهضت علمی را رقم بزنیم.

  • نشریه آیینه روبرو
کمترین حد ممانعت از بردن نام خدا در مساجد شاید این باشد که ما هر وقت بخواهیم نمی‌توانیم از فضای مسجد بهره ببریم زیرا جز در مواقع نمازهای واجب با در بسته روبرو هستیم. آیا این جز این است که عده‌ای خواسته یا نخواسته مانع از این شده‌اند که افرادی نام خدا را در مسجد ببرند. بارها تجربه کرده‌ایم که بعد از نماز و احیاناً ادعیه خاص لامپ‌ها کم‌کم خاموش می‌شود و این یعنی می¬خواهیم در را ببندیم؛ (مؤدبانه) لطفاً مسجد را ترک کنید. و اگر باز خارج نشوید احتمالاً پیرمردی پرده را کنار می زند و می‌گوید: کاردارم، می-خواهم در را ببندم. و این یعنی نمازگزاران را در شرمندگی حق‌الناس قرار دادن. و این امر وقتی شدت می‌گیرد که نگذارند عده¬ای جوان در ماه مبارک رمضان جلسه قرآن برگزار کنند!! و آیا این ستم نیست؟! آیا افرادی که امین مردم (هیئت امنا) قرار داده‌شده‌اند می‌توانند به دلیل آن که کاردارند، می‌خواهند به غذا برسند و یا به دلیل محافظت از اشیا قیمتی مسجد در را به روی کسانی که دوست دارند در زمان های دیگر نیز از فضای معنوی مسجد بهره ببرند ببندند؟

  • نشریه آیینه روبرو


در زندگى فاطمه‌ی زهرا باید دقیق شد، با نگاهى نو آن زندگى را شناخت، فهمید و به معناى واقعى کلمه آن را الگو قرارداد. مقامات معنوى فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله علیها) در شمار برترین مقامات معنوى آحاد معدودى از بشریت است.
 فاطمه‌ی زهرا یک زن مسلمان و مجاهدِ فى سبیل الله است.
 زن جوان داراى این مرتبه‌ی عالى از معنویت که در ردیف اولیا و پیامبران و مانند این‌ها قرار می‌گیرد.
  • نشریه آیینه روبرو